Program "Poczytaj Bratkowi" - lekcja z udziałem rodziców (p.Barbary Kaleńczuk) 25.05.2016 r
2016-05-26
Program "Poczytaj Bratkowi" - lekcja z udziałem rodziców (p.Barbary Kaleńczuk) 25.05.2016 r
Mama Dominiki zaprezentowała nam opowiadanie o przygodach czterech motylków. Dzieci chętnie uczestniczyły w prostej inscenizacji, a potem z zapałem wykonywały kolejne zadania.
Scenariusz lekcji z udziałem rodziców w ramach programu "Poczytaj Bratkowi"
"Cztery motylki " Wiera Badalska
Na zielonej łące pod lasem fruwały wesoło cztery motylki.
Jeden był biały jak kwiatek rumianku.
Drugi - żółty jak kwiatek dziewanny.
Trzeci błękitny jak kwiatuszek cykorii.
A czwarty?
Czwarty był jeszcze inny. Miał szarobrązowe skrzydełka niby kora
topoli rosnącej pod lasem.
Dobrze było motylkom na łące. Fruwały z kwiatka na kwiatek i spijały
słodki, wonny sok.
Wtem od strony lasu, łopocząc skrzydłami, nadleciała niby czarna
chmura – wrona.
Głodna była. Z daleka dojrzała motylki i wielką miała na nie ochotę.
Ale motylki także spostrzegły grożące niebezpieczeństwo.
Przez chwilę kręciły się bezradnie, trzepotały skrzydełkami.
- Gdzie by tu się skryć?
A na łące pełno kwiatów...
Przysiadł więc biały motylek na rumianku – ani go widać.
Wtulił się żółty w kwiatuszek dziewanny – jakby jeszcze jeden płatek
przyrósł.
Przycupnął błękitny na kwiatuszku cykorii, co nad rowem rosła – i
zniknął.
A ten czwarty, szarobrązowy, długo fruwał nad łąką. Przerażony był
bardzo, bo wrona była tuż... tuż! Przysiadł więc prędziutko na pniu
topoli, przytulił się do szarobrązowej kory i już go nie ma.
Przyleciała wrona nad łąkę. Rozgląda się. Co się stało? Gdzie
podziały się cztery motylki? Przecież fruwały tu przed chwilą.
Pokręciła zdumiona głową, zakrakała ze złości i, jak niepyszna,
odleciała do lasu.
Motylki zerwały się po chwili z gościnnych kwiatków i znów beztrosko
fruwały nad pachnącą łąką.
Ach, ale wrona? Bardzo była zdziwiona.
A minę miała taką – O!...
1. Barwy ochronne – rozmowa z nauczycielką. Przypomnienie zwierząt stosujących barwy ochronne. (żaby, kameleon, owady)
2. „Na wiosennej łące”- zagadki słowne
Dzieci odgadują zagadki i wskazują napisy, które są ich rozwiązaniami.
Dźwigam dom na grzbiecie, mam malutkie rogi
Chodzę bardzo wolno, czasem w poprzek drogi. (ślimak)
Mam skrzydełka delikatne tak jak płatki kwiatów.
Lekko się unoszę nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko. (motyl)
Skacząc po łące szybko uciekam, gdy dziób bociana ujrzę z daleka. (żaba)
Ledwie błyśnie słońce złote, słychać brzęk wesoły.
To dla dzieci robią miodek, pracowite .................. ( pszczoły)
Błyszczą jej kropki w promieniach słonka, lata nad łąką a zwie się .......... (biedronka)
3. Przydział emblematów: osoby które mają w dzienniku liczbę parzystą biorą emblematy niebieskie, nieparzyste czerwone. Policzenie liter w imieniu, wymiana między sobą emblematów.
4. Zabawa na łące.
Dzieci siedzą w kole. Osoba prowadząca przykleja im do ubrań emblematy zwierząt z zagadek np. ślimak, pszczoła, biedronka, motyl. Wypowiada nazwę wybranego zwierzęcia. Dzieci, które mają emblematy tego zwierzęcia, muszą jak najszybciej wstać, obiec kółko siedzących dzieci i wrócić na swoje miejsce. Za każdym razem nauczyciel zaprasza do zabawy inne zwierzę.
5 "Sylaby na opak"- zabawa słowna.
Osoba prowadząca prezentuje nazwy wybranych elementów wiosennej łąki, wymawiając je sylabami od tyłu.
ba- ża (żaba), cian-bo (bocian), ła-pszczo (pszczoła), ka-dron-bie (biedronka), ka-łą (łąka), nik- ko ny pol ( konik polny), tyl- mo (motyl), ty-kwia (kwiaty), wa-tra (trawa), ka-mysz (myszka), sa-o (osa), ka-mrów (mrówka), ka-ston (stonka)
Uczeń wymawia cały wyraz.
6. Układanie elementów motyla – niebiescy parzyści – zbierają części z wynikami, które są liczbami parzystymi, czerwoni nieparzyści – z nieparzystymi. Naklejenie elementów na kartkę
7. Dorysowanie i kolorowanie brakującego elementu motyla (zjawisko symetrii) – malowanie farbami
Pomoce: emblematy zwierząt (7 niebieskich, 6 czerwonych=ślimak - ),
napisy= ślimak, biedronka, pszczoła, motyl
kolorowanki motyla - 13 sztuk
sylwety 4 motyli w kolorze brązowym, niebieskim, żółtym i białym
sylwety 3 kwiatów w tych samych kolorach co motyle + sylweta drzewa,
elementy 2 motyli z działaniami (5+3, 10+10, 10+6, 1+1, 8-2, 18-8)(6+3, 20-3, 9-2, 10+7, 2-1, 12-1)
2 kartki + kleje